Ladataan…

Osaamisen ennakointi

previous arrow
next arrow
Slider

Osaamisen ennakointifoorumi

Opetushallituksen Osaamisen ennakointifoorumi muodostuu yhdeksästä eri aloja edustavasta ennakointiryhmästä sekä ennakointiprosessia tukevasta ohjausryhmästä. Ennakointiryhmien sihteeristö koostuu Opetushallituksen asiantuntijoista. Ennakointiryhmissä ovat edustettuina työnantajat, työntekijät ja yrittäjät, ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja korkeakoulut, opetushenkilöstö, alan tutkimuksen edustajat ja opetushallinto. Ennakointiryhmät on asetettu ajalle 1.1.2017 – 31.12.2020.

Osaamisen ennakointifoorumi on koonnut merkittävimmät ja tärkeimmät osaamistarpeet toimialakohtaisille osaamiskorteille. Toimialojen osaamiskortteihin sisältyvät merkitykseltään kasvavat osaamiset sekä toimialan tärkeimmät osaamiset. Osaamiset ovat luonteeltaan yleisiä osaamisia, työelämäosaamisia ja digiosaamisia, jotka e voivat olla toimialarajat ylittäviä ja työelämässä tarvittavia osaamisia, kuten asiakaspalveluosaaminen ja hankintaosaaminen.

Osaamiskortteja voi hyödyntää esimerkiksi opetussuunnitelmien ja tutkintojen kehittämistyössä, oppilaanohjauksessa, uraohjauksessa sekä koulutuksen kehittämisessä.

Tutustu kortteihin…

Ennakointiryhmien tehtävät

  1. osallistua laadulliseen ja määrälliseen ennakointiin ja mahdollisiin erillisiin ennakointihankkeisiin, jotka liittyvät ennakointiryhmän tehtävään
  2. analysoida ennakointitiedon pohjalta työelämän muuttuvia ja uusia osaamistarpeita ja niiden vaikutuksia koulutuksen kehittämiseen eri koulutusasteilla sekä varmistaa, että koulutusjärjestelmä tarjoaa kattavan mahdollisuuden hankkia työelämän erilaisissa tehtävissä tarvittavan osaamisen
  3. tehdä aloitteita tai suosituksia opetus‐ ja kulttuuriministeriölle ja Opetushallitukselle ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen ja koulutuksen sisältöjen kehittämiseksi sekä ammatillisen koulutuksen järjestäjille ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi
  4. kehittää ammatillisen ja korkeakoulutuksen välisiä toimintatapoja, joissa vuoropuhelun avulla ennakoidaan ja tunnistetaan työelämän tarpeet sekä niiden edellyttämät koulutusjatkumot
  5. tuoda havaitut kehittämiskohteet keskusteluun ja tehdä niihin liittyviä tutkimus‐ ja kehittämisehdotuksia.

Lue lisää…