Suhdannenäkymät laskussa ja investoinnit vähenemässä
Sähkön hinta on heikentänyt kannattavuutta kolmella yrityksellä neljästä, kertoo tuore Yrittäjäjärjestön pk-yritysbarometri.
Sähkön hinnannousu on pk-yritysbarometrin mukaan vaikuttanut kielteisesti liiketoimintaan tai tuotantoon noin joka kolmannessa pk-yrityksessä. Kannattavuutta sähkön hinta on heikentänyt kolmella yrityksellä neljästä. Vain 40 prosenttia näistä yrityksistä on pystynyt siirtämään vähintään osan sähkön hinnan noususta lopputuotteiden hintoihin.
– Suomalaiset ovat säästäneet loppuvuoden aikana yhtä paljon sähköä, kuin sitä Venäjältä on aikaisemmin Suomeen tuotu. Sähkönsäästö on merkittävä, ja 40 prosenttia pk-yrityksistä on tehnyt arjessaan aktiivisia sähkönsäästötoimia, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoi valtakunnallisen pk-barometrin julkistustilaisuudessa.
Kaksi viidestä pk-yrityksestä on ottanut käyttöön aktiivisia sähkön säästämistoimenpiteitä. Lähes joka neljäs näistä yrityksistä on ottanut käyttöön jonkin uuden energialähteen. Laajoista säästötoimenpiteistä huolimatta joka kymmenes yritys on joutunut turvautumaan tuotannon rajoittamiseen tai ajoittamiseen säästääkseen energiaa.
Pk-yritysbarometrin julkistavat kahdesti vuodessa Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö. Tällä kertaa kyselyyn vastasi noin 4 650 yritystä. Vastausaika oli joulukuun 2022 puolivälistä tammikuun 2023 puoliväliin.